Wednesday, January 30, 2008

Jag tror inte pa medium

I lordags var jag med pojkvannen(B) och hans pappa(Mi) till deras forra grannar for att traffa ett medium. Mis fore detta fastmo(C) dog nyligen i en bilolycka och tydligen ville de fore detta grannarna se till sa att hon har det bra pa andra sidan. Vi kom dit och satt och pratade i koket ett tag med "mediumet". Det var en helt vanlig kille som ar 32, pluggar pa college och som inte har hallit pa med hela medium-grejen pa ett tag, men nu kande han att det var dags igen sa han. (Jag tror att han bara behovde pengar). I vilket fall, vi satt som sagt och pratade med honom bra lange, och han hade redan varit dar ett tag innan vi kom. Sen gick han in i ett annat rum for att gora sig i ordning, och det tog ungefar 15 min. Efter de 15 minuterna sa han att han var fardig och vi kunde komma in.

Sen borjade skadespelet. Forst sa han att han inte riktigt kunde fokusera pa en grej for han fick in sa manga olika signaler. Sen sa han nanting som passade in pa alla narvarande i stort sett. Det var nanting liknande "nan har aker bort for att ga i skola, och en van, en manlig van kommer att folja med som stod". Jaha, tankte jag, det stamde in pa halften av oss i rummet for vi var manga unga dar. Sen borjade han tala om Grace, en gammal kvinna och att hon ville ha kontakt fran andra sidan. Ingen kande nan som hette Grace, sa han lamnade snabbt det. Sen fick han en massa kontakt med C. Hon sa att allt var bra pa andra sidan, hon ville att alla skulle kunna ma lika bra som hon, hon var inte radd, ingen skulle sorja, allt sant som de som forlorat nagon vill hora. Jag hade lite svart att halla mig for skratt ibland, sarskilt nar han borjade tala om en hund som kissade overallt. Nar han lamnade koket for att gora sig i ordning pratade vardparet namligen om Cs hund som de har hand om och som kissar overallt. Han upprepade alltsa det.

Det som verkligen fick mig att misstro honom var anda det han sa till mig. Han pratade om en aldre kvinna som hette Hilda eller Hilde (bara for att det ar de namn folk tror att alla svenskar har). Jag har aldrig kant nan som heter Hilda. Men i alla fall, sa beskrev han den har kvinnan som en manniska som har en hand med overallt och som brukar vara pa manniskor om allt, tjata pa dem om man sager. Inget av det dar betydde nat for mig eftersom jag aldrig kant nan Hilda sa kan jag ju inte veta hur hon var som person. Sen sa han att jag maste borja be mer, for de fa ganger jag ber lyssnar de dar uppe och uppfyller det jag ber for. De uppfyller det eftersom jag aldrig ber for sma ovasentliga saker. Till sakern hor da att jag inte ber, jag ar inte religios pa nagot satt, sa att jag ber for vasentliga saker da och da var nat helt nytt for mig. Sen rabblade han nat mer om nanting som jag arligt talat inte kommer ihag for jag slutade lyssna.

Det har motet med det sa kallade mediet fick mig att inse hur giriga och falska en del mannsikor ar. Jag tror att allt han sa hittade han pa. Han var duktig pa att tala, jag kan ge honom creds for det, men det kandes sa falskt. Jag vet inte om han trodde pa det han sa sjalv, men for mig kandes det som att han utnyttjade vardparet i deras sorg genom att hitta pa historier som kunde passa in pa vem som helst. Vardparet var tydligen bra vanner med C och de har oroat sig mycket over henne och hennes ode. Hans ord trostade dem kanske lite, vilket i och for sig ar bra, men sen gav de honom betalt for det ocksa. Den delen tycker jag inte ar ratt. Han satt och hittade pa historier och de gav honom betalt for det? Jag, B och Mi lamnade ingenting till honom, inte Cs syster heller. Hon var namligen ocksa dar och fragade valdigt specifika fragor, vilka mediet valdigt slugt undgick att svara pa.

Lustigt sammantraffande ocksa att under den lite dryga timmen som han fick kontakt med manniskor pa andra sidan hade han kontakt med C ungefar 75% av tiden. Man kunde ju tro innan att andra sjalar ville prata ocksa.

For att sammanfatta det hela kan jag saga att jag fortfarande inte tror att han kan fa kontakt med de doda, men att det var kul anda att uppleva nagot nytt. Nu har jag provat pa att traffa ett medium och jag behover inte gora det igen sa lange jag lever om jag sa onskar. Jag pratar anda hellre med manniskor som ar i livet.

1 comment:

Bitten said...

Ja du, vi kanske slå oss in på mediumbanan, det kanske kan ge mer pengar än att jobba och slita. Man behöver väl bara ha lite fantasi och medkänsla. /Mamma